Utěšená krajina (2022)


UTĚŠENÁ KRAJINA

Michal Bystrov

Vlastní náklad 2022

CELÉ ALBUM JE K POSLECHU NA WEBU BANDCAMP

01 Josef Václav Sládek: Zlý člověk
02 Fráňa Šrámek: 30. srpen 1914
03 Jiří Wolker: Umírající
04 Jan Neruda: Zimní
05 Vladislav Vančura: Pekař Jan Marhoul (kapitola první)
06 František Branislav: Močály
07 Josef Mach: Po letech
08 Stanislav Kostka Neumann: Píseň zoufalé noci
09 Jaroslav Durych: Sebral jsem svých pět švestek
10 Josef Svatopluk Machar: 26. října 1912 (ženě)
11 Josef Svatopluk Machar: Utěšená krajina (první malba Jiřinina)
12 Josef Svatopluk Machar: Vesnicí
13 Petr Křička: A domníval-li jsem se snad…
14 Ladislav Landa: Loreta
15 Karel Hynek Mácha: V chrámu
16 Fráňa Šrámek: Raport (live)

Hudba: Michal Bystrov (1 –7, 9–16), Adam Hnojil (8)

Michal Bystrov: zpěv (1–16), šestistrunná (3, 7, 9–15) a dvanáctistrunná kytara (1, 2, 4–6, 16), foukací harmonika (8, 9), vajíčko (2, 9). Adam Hnojil: basová kytara (8). Martin Hrubý: elektrická kytara (5). Vojtěch Kouřímský: zpěv (2), řev (2), elektrická (2), elektroakustická (8), akustická (2, 3, 4, 9) a basová (5) kytara, tenisáky (2). Tamara Nathová: perkuse (2, 3, 5, 8), vokály (2). Jan Podhajský: hlas (2). David Titěra: mandolína (13), housle (13), vajíčko (5), přejíždění propiskou po odpadkovém koši (9). Samuel Titěra: kontrabas (9).

Natočeno v červenci 2003 (1) a 2004 (2–9) v Praze na Spořilově, v dubnu 2020 (15) a v červenci 2021 v Praze na Vinohradech (10–14). Živá nahrávka písně Raport byla pořízena 8. 7. 2021 v jednu ráno na zahradě Šrámkova domu v rámci festivalu Šrámkova Sobotka.

Zvuk: David Titěra
Cover art: Jiří Janda

V červenci 2003 a 2004 jsme s přáteli v maličkém, skromně vybaveném studiu v Praze na Spořilově pořídili zvláštní sérii nahrávek. Šlo o zhudebněné básně českých autorů. Celkem jsme se zmocnili asi šedesáti jmen – z toho jen polovina písní byla natočena – a z té půlky pouhá třetina snese dnes, po bezmála dvou desítkách let, opožděné zveřejnění. I přes pečlivý remastering uslyšíte různé chyby, ať už zvukové, či hráčské. Přesto se nebojím, že byste trpěli. Víte, co si doopravdy myslím? Že je to možná to nejlepší, co jsme kdy udělali. Tenkrát mi bylo pětadvacet a strávil jsem léto – ba dokonce dvě léta – ve společnosti životné, živelné, bluesující, swingující poezie. Při natáčení jsme si pomáhali vším možným: šejkovali jsme do rytmu plastovou tubou s tenisáky, přejížděli propiskou po odpadkovém koši, řvali, bušili do dveří, zpívali o oktávu níž a o oktávu výš, zvedali telefon a říkali „prosím“, imitovali zvuk zvonů na dvanáctistrunnou kytaru, tu přidali vítr, jindy štěkot psů… Byla to zábava. Snad se ta radost přenese i na vás, ačkoliv témata nijak zvlášť veselá nejsou. Píseň zoufalé noci jsme si přinesli z naší úplně první kapely Dobrovolná revue, pro kterou ji zhudebnil (a s námi také nahrál) basák Adam Hnojil. Byla to uhrančivá báseň ze sbírky S. K. Neumanna Satanova sláva mezi námi. Nápad zhudebnit první kapitolu Vančurova Pekaře Jana Marhoula jsem dostal u nás na Vinohradech v tramvaji cestou z náměstí Míru na Šumavskou. Věty mi v hlavě samy začaly synkopovat – a to, co jsem v duchu slyšel, je zde věrně zaznamenáno, spolu se skvělou sólovou kytarou Martina Hrubého ze skupiny Bůhví. Tolik tedy k devíti archivním kouskům, které tvoří gró alba Utěšená krajina. Zbylých šest nahrávek vzniklo relativně nedávno. Jako tečku vám nabízím živý záznam ze zahrady Šrámkova domu v Sobotce, kde jsem 8. července 2021 kolem jedné hodiny ranní halekal do tmavé oblohy – co jiného než Fráňovy nesmrtelné verše. Ještě bych rád dodal, že parádní linoryt k titulní písni na slova J. S. Machara vyryl náš přítel – výtvarník, fotograf a novinář Jiří Janda. Machar ve svém černohumorném textu popisuje, co všechno do svého prvního obrázku zakomponovala jeho malá dcera Jiřina. Kdo si tu písničku pustí, pochopí, proč jsme ji museli použít a ztvárnit.